Czas dla siebie: ważny czy zbędny?

relaks, zatrzymać czas, ćwiczenia dla kobiet

W natłoku pracy i obowiązków przychodzi taki moment, że zaczynam czuć się przemęczona, zniechęcona i zaniedbana. Odechciewa mi się pracować, nie mam motywacji do wykonywania zadań, które czekają na mnie w domu, tracę moc twórczą. Na to wszystko nakładają się nieprzyjemne relacje z najbliższymi. Nagle wszyscy stają się wobec mnie złośliwi, nie rozumieją moich potrzeb i wiecznie czegoś chcą. A przecież ja też mam prawo spędzić czas tak jak mam na to ochotę!

Siadam z przyjaciółką żaląc się na wszystkie strony jak to jest źle i że nawet nie mam czasu na chwilę usiąść, jak to partner mnie nie rozumie, a szef narzuca nadmiar obowiązków… STOP! Czy to prawda? Czy faktycznie to świat sprzysiągł się przeciwko mnie? A może należy zastanowić się nas tym czy to nie ja sama działam na swoją niekorzyść?

Czas dla siebie – to jest klucz do rozwiązania wielu problemów. Czy można go wykorzystać? Czemu tak rzadko po niego sięgamy? „Nie ma takiej możliwości, żebym znalazła czas dla siebie! Mam pracę, rodzinę, obowiązki!” – tak mówisz? A ja odpowiadam: ZAWSZE MASZ CZAS DLA SIEBIE!

Organizacja czasu tylko dla siebie w pięciu krokach:

Na początek możesz przygotować minutnik (najlepiej w telefonie) i odmierzać czas każdej krótkiej aktywności dla siebie. Zobaczysz jak strasznie DUŻO możesz zrobić dla siebie w ciągu dnia nie niwecząc swoich planów.

  1. Wstań 5 minut wcześniej i spędź ten czas na lekkiej „rozgrzewce” – porządnie się rozciągnij (jeszcze w łóżku!), wstań, zrób kilka skłonów, przysiadów, rozciągnij boki ciała, oddychaj spokojnie, głęboko. Zamknij oczy, wyobraź sobie coś przyjemnego, wyjątkowego, uśmiechnij się do siebie, pomyśl jaka jesteś wyjątkowa i jak wyjątkowy będzie ten dzień dzięki Tobie.
  2. Idąc do pracy lub na spotkanie zawsze znajdź jedną ładną rzecz na trasie. Niech to będzie cokolwiek, ciekawa wystawa w sklepie, drzewo, samochód, rzeźba. Pozwól sobie zatrzymać się i przez 1 minutę przyglądać się temu, co Ci się spodobało. Popatrz na kolor, kształt, dotknij tego, jeśli możesz. Pozwól sobie przez tą CAŁĄ minutę pobyć „tu i teraz”, wyrzuć inne myśli, skup uwagę tylko na tym, co Cię zainteresowało.
  3. 5-cio minutowa refleksja. Usiądź wygodnie na chwilę (obojętnie gdzie jesteś), zatrzymaj myśli. Nastaw minutnik na 5 minut i spróbuj w tym czasie pomyśleć tylko o sobie. Czy jesteś szczęśliwa? Czy spełniasz swoje marzenia? Co możesz dla siebie zrobić? Może zaplanujesz jakieś ciekawe czynności albo znajdziesz nowy cel na swojej drodze? Chcesz nauczyć się czegoś, albo przeczytać nową książkę? Niech te 5 minut w ciągu dnia będzie dla Ciebie. Żebyś mogła zastanowić się nad swoimi emocjami, nad swoimi działaniami. Uspokoić się, wyciszyć. Może będzie to czas na krótką medytację albo po prostu 5 minut na poczytanie ciekawego artykułu lub książki, posłuchanie ulubionego utworu.
  4. Zanim wejdziesz do domu i zajmiesz się obowiązkami wymagającymi pełnego zaangażowania, pozwól sobie na 10 minut spaceru. Nieważne czy mieszkasz blisko lasu, czy w samym środku osiedla. Spaceruj! Pada? Załóż kaptur, wystaw ręce, żeby poczuły dotyk kropli wody, poczuj podmuch wiatru, posłuchaj odgłosów. Zimno Ci? Podskocz kilka razy, nikt nie patrzy! Ciesz się tym, że jesteś sama ze sobą na tym świecie, w takim miejscu i możesz doświadczać natury.
  5. Przed snem przygotuj sobie kąpiel. Nie masz czasu? Niech trwa do 10 minut. Wymasuj i ogrzej swoje ciało, popatrz jakie jest piękne. Bądź mu wdzięczna za to jak świetnie spisało się tego dnia. Pokochaj siebie jeszcze mocniej przez te kilka minut.

Spróbowałaś? Nie od jutra! Od dziś! Zobacz jak dużo czasu dla siebie możesz wyciągnąć z zatłoczonego obowiązkami dnia. Czy te krótkie skradzione chwile zdezorganizowały Twój dzień? Spróbuj kontynuować ćwiczenia przez tydzień. Co się zmieniło? Może świat wcale nie jest taki zły, jak Ci się wdawało jeszcze kilka dni temu?

Zostaw komentarz